LEERLINGEN

Slijmerig bezig

In 4 ML ontdekten heel wat kinderen op YouTube filmpjes over “slijm”, want slijm maken is een echte hype! Je kunt er heel wat leuke dingen mee doen zoals bellen maken en uitrekken. Het kan erg lekker ruiken en je kunt het maken in allerlei leuke kleurtjes…

Veel kinderen gingen thuis zelf proberen  om goed slijm te maken. Maar dat bleek niet zo makkelijk als het lijkt. Op het internet vind je heel wat recepten… Maar welk recept is echt goed? Moet het met  lijm, scheerschuim en persil? Of alleen maar lijm, scheerschuim en lenzenvloeistof?  Wie kent er nog een recept? Hoe krijgen we het beste slijm?

We besloten om dit in de klas net als echte wetenschappers te onderzoeken. Vooreerst probeerden we samen overeen te komen wat voor ons “goed slijm” is. We stelden samen 3 criteria voorop. Goed slijm is volgens ons uittrekbaar, fluffy en kleeft niet aan de vingers of vloer. Ook een mooie kleur en lekkere geur zouden leuk zijn maar zijn van minder belang.

In een wetenschappelijk onderzoek is het erg belangrijk dat je als team goed samenwerkt en je de resultaten met elkaar deelt. Ook al werk je in groepjes, je werkt niet tegen elkaar, maar met elkaar. Zo gingen we aan het experimenteren. We verdeelden ons per 3 en gingen per groep een recept uitproberen. Het is ook erg belangrijk dat je je strikt aan je recept houdt en niet te snel opgeeft. Elke groep werkte met een vooraf afgesproken combinatie van enkele van  deze  ingrediënten: lijm, scheerschuim, persil, lenzenvloeistof en shampoo. Je mocht je ingrediënten dus niet zelf kiezen. Je moest je aan jouw taak binnen het onderzoek houden. Na heel wat gekneed, overleg, gemeet en herbegonnen, opgeruimd, afgewassen en nagedacht, stelden we onze resultaten aan elkaar voor. Ook slijm van mindere kwaliteit was in ons onderzoek heel nuttig. Want zo weten we vanaf nu ook welke recepten helemaal niet werken en waaraan we dus onze tijd niet langer hoeven te verspillen.

Bij de voorstelling mocht Iedereen punten geven aan de verschillende soorten slijm, naar de vooropgestelde criteria: uittrekbaarheid, fluffy en kleverigheid. We zagen dus heel wat verschillend slijm de revue passeren …

Ons besluit was erg verrassend: het beste slijm maakten wij in onze klas met lijm, shampoo en lenzenvloeistof, een recept dat we maar op het allerlaatste moment aan ons onderzoek hadden toegevoegd omdat 1 iemand van de klas  het ergens eens gehoord had … Met maar 1 punt minder volgde slijm gemaakt van lijm, lenzenvloeistof en persil.

Blij dat we dit probleem hebben opgelost. We kunnen nu thuis zelf volop aan de slag! We leerden dat je de door de zaken wetenschappelijk aan te pakken, heel wat kunt te weten komen. En het is nog plezant ook!

Ik denk dat we met onze klas helemaal klaar zijn voor een nieuwe uitdaging.

 

Groeten van de juf.